O OBRAZACH / ABOUT PAINTINGS

Jagoda Szymańska-Kozłowska jest autorką serii obrazów: 

Tafle, Jeziora i Szyby

   Cechą łączącą te trzy malarskie cykle jest wykorzystanie ornamentu. Wzór, który z jednej strony deformuje widok, tworzy na obrazie dodatkową płaszczyznę, nadając niekiedy przedstawionym motywom nieoczywisty wygląd.

 

  Tafle (2021-…)

Obecnie powstają prace z cyklu „Tafle”. Jest to kontynuacja wcześniejszych „Jezior”, ale elementy ornamentu pojawiają się rzadziej i są mniej regularne. Obrazy przedstawiają z pozoru zwyczajne pejzaże, jednak po dokładniejszym przyjrzeniu się, można dostrzec czasem roślinność, której struktura przybiera geometryczne formy, a innym razem odbicie w wodzie intrygująco różni się od rzeczywistego wyglądu drugiego brzegu. Dodatkowo powłoka zewnętrzna przy gładkich taflach ma wysoki połysk powierzchni, co na żywo daje wrażenie odbijania się światła w lustrze wody. Jak do tej pory w tym cyklu powstały 24 obrazy.

 

  Jeziora (2013-2021)

Po „Szybach” źródłem inspiracji w twórczości stała się natura, gdzie tematem przewodnim były jeziora i tak też został zatytułowany ten cykl. Podobnie jak w „Szybach” wzór pokrywał najczęściej całą płaszczyznę obrazu, stanowiąc dodatkowy pierwszy plan i nadając obrazom abstrakcyjny charakter. Wiatr wzruszający powierzchnię wody – zmienia widok pejzażu w lustrzanym odbiciu, przez co odzwierciedlony w wodzie drugi brzeg zyskuje mozaikowy, odrealniony wygląd. Powstały 44 obrazy w tym cyklu.

 

  Szyby (2008 -2013)

Fascynacja wzorem na powierzchni, który zniekształca rzeczywisty widok rozpoczęła się przy realizacji obrazów z cyklu „Szyby”.  To cykl dyplomowy, który był kontynuowany jeszcze kilka lat po studiach. Jego tematem były portrety, a wszystkie obrazy w tym cyklu mają kształt kwadratu – tak jak szybki zamontowane w drzwiach, w których ukazuje się twarz.  Wzór na powierzchni szkła uwydatnia nieoczekiwane elementy twarzy modela, co czasami sprawia, że osoba za drzwiami wygląda groteskowo lub tajemniczo. Na ten cykl składa się około sześćdziesięciu obrazów.

 

 

Jagoda Szymańska-Kozłowska is the author of a series of paintings:

Water Surfaces, Lakes and Glass Panes

  The common feature of these three painting cycles is the use of ornament. A pattern that deforms the view, creates an additional plane in the image, sometimes giving the presented motifs a non-obvious look.

 

Water Surfaces (2021-…)

Currently, works from the „Water Surfaces” series are being created. It is a continuation of the earlier „Lakes”, but the ornamental elements appear less frequently and are less regular. The paintings show seemingly ordinary landscapes, but when you look closely, you can sometimes see vegetation whose structure takes on geometric forms, and sometimes the reflection in the water is intriguingly different from the actual appearance of the other shore. Additionally, the outer coating of smooth surfaces has a high surface gloss, which gives the impression of light reflecting on the water surface. So far, 24 paintings have been created in this series.

Lakes (2013-2021)

After „Glass Panes”, nature became a source of inspiration in artwork, with lakes as the main theme, and this is how this series was titled. Similarly to „Glass Panes”, the pattern usually covered the entire surface of the painting, constituting an additional foreground and giving the paintings an abstract character. The wind stirring the water surface – changes the view of the landscape in a mirror image, so that the other shore reflected in the water gains a mosaic, unreal appearance. 44 paintings were created in this series.

Glass Panes (2008 -2013)

The fascination with a pattern on a surface that distorts the real view began with the creation of paintings from the „Glass Panes” series. This is a diploma series that continued several years after graduation. His subject was portraits, and all the paintings in this series have a square shape – just like the glass installed in the door, in which the face appears. The pattern on the glass surface highlights unexpected elements of the model’s face, which sometimes makes the person behind the door look grotesque or mysterious. This series consists of approximately sixty paintings.

.